A pályázat
célja, hogy elősegítse a modern magyar irodalomban (és különösen Németh László
életművében) rejlő szellemi értékek beépítését az ifjúság erkölcsi tudatába,
hozzájáruljon a középiskolai tanulók irodalmi műveltségének bővítéséhez, s
lehetővé tegye a korosztály legjobbjai számára a tapasztalatgyűjtést a kutató-
és elemző munka folyamatában és módszereiben, értekező prózai művek
készítésében.
A
feladat, hogy a diákok elmélyedjenek az irodalmi mű lehetséges világában,
figyelmesen és alaposan olvassák el, és saját megfigyeléseik, szövegelemzésük
alapján (valamely módszer egyéni alkalmazásával), önállóan mutassák be és
értelmezzék azt. A zsűri a szövegértelmezés minősége, szakszerűsége és
kreativitása, a dolgozat érvelésének és stílusának világossága, gondolati és
nyelvi igényessége szerint értékeli a pályaműveket.
A
pályázatot tizenharmadik alkalommal hirdeti meg a 9-12. (13.) évfolyamos
középiskolai tanulók számára a Németh László Társaság.
Pályatételek
1. Hivatás
és szerelem
Németh László Szerdai
fogadónap és A másik mester című
regényei alapján mutasd be, hogyan járul hozzá személyiségünk kiteljesedéséhez,
feladataink megtalálásához, saját életünk értelmezéséhez a megfelelő hivatás és
a hű társ megtalálása! Hogyan egészíti, egészítheti ki egymást az élet e két
fontos területe, milyen nehézségekkel kell megküzdeni, és mit remélhetünk a
sikeres választásoktól?
2. Idea és
tragikum Németh László Cseresnyés című drámájában
Miért és milyen eszmények, értékek és érdekek vezérlik
a címszereplő életét, hogyan viszonyul hozzá a családja és környezete, mi a
konfliktus alapja, miért vezet ez tragédiához? Melyek a dráma legfontosabb
motívumai, miként kapcsolódnak össze, az ismétlődések mit jelentenek a mű
különböző pontjain, és hogyan értelmezik egymást?
3. Buda
Ferenc Túl a falon című kötetének poétikája
A kötet alcíme: „Az én ötvenhatom”. Milyen a költő
ötvenhatja? A két ciklus összehasonlításával tárj fel hasonlóságokat és
eltéréseket, jellemezd, hogyan érzékelte és fejezte ki a vele és benne
történteket! Ismerd fel a ciklusok legfontosabb költői eszközeit, és
értelmezésükkel mutasd be a szerző költői világát, írd le, hogy a versek
alapján milyen Buda Ferenc ötvenhatja!
A három pályatétel közül egy kidolgozásával lehet
nevezni. A pályázat egyéni verseny.
Formai követelmények: a pályaműveket két példányban,
minimum tíz, maximum tizenöt oldal terjedelemben (12-es betűnagyság, sorkizárt
formátum, 1,5-es sortávolság, 2,5 cm margó), a szakirodalmi források pontos
feltüntetésével, lábjegyzetekkel ellátva kell beküldeni. A hivatkozás
tartalmazza a szerző(k) nevét, a mű címét, a megjelenés helyét, kiadóját, idejét,
oldalszámát. Internet esetében a teljes elérési utat meg kell adni, kiegészítve
az elérés dátumával.
Pl. Grezsa Ferenc: Németh László vásárhelyi korszaka,
Bp., Szépirodalmi K., 1979., 415. p., http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/hodmezovasarhely/nemeth_laszlo_vasarhelyi_korszaka/index.htm, 2012. szeptember 18.
A pályaműveket jeligésen kell elküldeni a Németh
László Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda címére (6800 Hódmezővásárhely,
Ormos E. u. 18.) Árva László igazgató nevére 2013. február 15-ig (a
postabélyegző dátuma). Zárt borítékban kérjük mellékelni a szerző nevét,
osztályát, e-levél- és lakcímét, magyartanára nevét, iskolájának
bélyegzőlenyomatát, címét és telefonszámát.
Kérjük, hogy a szaktanár a tanuló önálló munkáját a
fenti adatokat tartalmazó azonosító lapon aláírásával igazolja. A formai
előírások betartásának hiánya vagy pontatlansága hátrányosan érintheti a
pályázót.
Bármilyen felmerülő kérdésre a Németh László Gimnázium
és Általános Iskola igazgatója, Árva László ad felvilágosítást telefonon
(62-533-137) és elektronikus levélben (arva@nlg.httpf.hu). A pályázat értékelése 2013 áprilisában lesz. Az
eredményről minden pályázó iskolája értesítést kap.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése