2011. december 2., péntek

Iskolán belüli erőszak - Tegyünk ellene!


Kutatások bizonyítják, hogy – többek között - az alábbi tényezők léte is hatással van az iskolai agresszió szintjére:
  • van olyan felnőtt az iskolában, akihez bizalommal fordulhatsz, ha problémád van
  • barátságos az iskolai környezet (világos tantermek és folyosók, díszítés, színek, barátságos berendezés)
  • magas a diákok és a tanárok érzelmi intelligencia szintje
  • jó az iskolai légkör, a hangulat
  • a problémák, a konfliktusok megoldására jól működő stratégiák vannak
Ha nálatok is előfordult már bűncselekmény vagy bántalmazás, akkor első lépésként a diákönkormányzati ülésen gyűjtsetek ötleteket arra vonatkozóan, hogy Ti mit tudtok tenni azért, hogy az iskolában szebb legyen a környezet, a diákok jobban érezzék magukat az iskola falai között.

A módszert úgy hívják, hogy
ÖTLETBÖRZE
Bármilyen feladat megoldására használhatunk ötletbörzét. Olyan eszköz, amellyel az emberek egy csoportja rövid idő alatt sok ötletet produkál.

Az ötletbörze négy alapelve:
Az ítélkezés felfüggesztése: azt jelenti, hogy az ötletbörze ideje alatt nem szabad értékelni, minősíteni az ötleteket. A csoport vezetőjének kell érvényt szereznie a szabálynak, nehogy elhangozzon az a mondat, hogy ez az ötlet hülyeség.
Szabadon szárnyalás: mindenki engedje el magát. Fel kell oldania gátlásokat, a korlátokat
Mennyiségre törekvés: minél több ötletet próbáljunk kiagyalni. Az őrültnek tűnő ötleteket is jegyezzük fel. Minden ötletet fogadjunk el. Nincs rossz ötlet.
A kölcsönösség: egymás ötleteinek az átvétele és továbbgondolása. Ha kedvenc ötletünket valaki továbbgondolja, ne legyünk dühösek. Az ötletbörzén ez alapszabály.

Ez a négy alapszabály nagyon fontos, az ötletbörzén ki is lehet függeszteni. Ha ezen alapszabályok valamelyike sérül, az ötletbörze nem fogja elérni a célját.

A fogalom „brainstorming” [ejtsd kb.: bréjnsztóming] az amerikai angolból jön, szabadon fordítva annyit jelent, gondolatáradat. E gyakorlat spontán, teremtő gondolkodást és ötletek szabad bedobását teszi lehetővé. Előnye, hogy ily módon rövid idő alatt sok, szokatlan gondolat merül fel; gyakran új megoldásmódok is jelentkeznek, melyek talán egy vitából vagy egy tárgyilagos és kritikus megfontolásból nem születnének meg.
Lépések
A csoport vezetője megnevezi a témát (kérdés, probléma). Mindenkinek meg kell neveznie azt, ami vele kapcsolatban beugrik. Egyesek ötletei másoknál más ötleteket idézhetnek elő. Egy plakátra mindegyik ötletet összegyűjtjük. Minél több, annál jobb. 10 perc után befejezzük ezt az első lépést.

Ezután a rendezés következik, adott esetben az előnyök és hátrányok kritikus megfontolása és mérlegelése.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése